Lisätty todellisuus (AR)
Augmented Reality (AR) eli lisätty todellisuus on nimensä mukaisesti tekniikka, jonka avulla reaalimaailman näkymiä voidaan rikastaa erilaisilla digitaalisilla sisällöillä. Todelliseen ympäristöön voidaan sijoittaa esimerkiksi kuvia, videoita, ääntä, tekstejä, piirroksia, 3D-malleja tai hologrammeja.
Mihin lisättyä todellisuutta käytetään?
Lisättyä todellisuutta voidaan käyttää havainnollistamaan, miltä jokin asia näyttäisi todellisessa ympäristössään, oli kyse sitten rakennuksesta, huonekalusta tai hiusväristä. AR:n avulla on myös mahdollista tarjota paikkaan sidottua informaatiota tai vaikka navigointiohjeita.
AR nousi kertaheitolla suuren yleisön tietoisuuteen Pokemon Go -pelin myötä. Yksinkertaisia arjen AR-esimerkkejä ovat myös Instagram-tarinoiden ja Snapchatin selfiefiltterit.
Miten lisättyä todellisuutta käytetään?
Yleisin laite AR-sisältöjen katseluun on älypuhelin tai tabletti. Lisäksi niitä voi tarkastella läpikatseltavien näyttöjen eli AR-lasien sekä markkinoille tulossa olevien älylasien avulla.
Sovelluskaupoista on saatavilla laaja kirjo erilaisia AR-sovelluksia niin viihde- kuin hyötykäyttöön. Laajennetun todellisuuden eri muodoista AR-sisältö on myös helpoimmin käyttäjien itsensä luotavissa.
Tiesitkö?
Lisätty todellisuus voi hyödyntää digitaalisen sisällön sijoittamiseen joko käytettävän laitteen kameran kautta tunnistettuja todellisen ympäristön yksityiskohtia tai laitteen keräämää paikkatietoa.
Merkkipohjaisessa lisätyssä todellisuudessa (marker-based AR) digitaalinen sisältö sijoitetaan todelliseen ympäristöön suhteessa selkeästi tunnistettaviin todellisen maailman kohteisiin, jotka tunnistetaan laitteen kameran kautta.
Virtuaalinen sisältö avautuu, kun älylaitteen kameralla osoitetaan tietynlaista kuvatunnistetta eli markkeria. Esimerkiksi yrityksen esitteen kuvasta, tuotepakkauksen etiketistä tai käyntikortissa olevasta logosta voi avautua esittelyvideo, 3D-malli tuotteesta tai muu lisätietoa antava sisältö.
Merkitön lisätty todellisuus (marker-less AR) puolestaan sijoittaa lisättävän digitaalisen sisällön esimerkiksi laitteen GPS:stä saatavan paikkatiedon, digitaalisen kompassin tai kiihtyvyysmittarin pohjalta.
Näin ollen selkeää ja tunnistettavaa kohdetta ei tarvita digitaalisen sisällön tarkoituksenmukaiseen sijoittamiseen, vaan käyttäjän fyysisen ympäristön elementit toimivat pohjana sille. Sovellus voi esimerkiksi tunnistaa vaakasuuntaisen tason ja asettaa AR-objektin ikään kuin seisomaan sen päälle. Tätä hyödyntävät muun muassa erilaiset huonekalujen sijoittamista mallintavat mobiilisovellukset.
Paikannukseen perustuvassa lisätyssä todellisuudessa AR-sisältö sidotaan tiettyyn sijaintiin ja se aktivoituu, kun käyttäjä on oikeassa paikassa. Laajalti tunnettu esimerkki on PokemonGo-mobiilipeli. Pelien ohella sovelluskohteena voidaan mainita mm. navigointiohjeet.
Heijastukseen perustuva lisätty todellisuus (projection-based AR) heijastaa synteettisen valon avulla haluttua sisältöä tasaiselle pinnalla luoden 3D-mallin, hologrammin.
Käytettävän laitteen paikkatietoja hyödyntämällä heijastettu sisältö reagoi esimerkiksi käyttäjän liikkeisiin. Heijastukseen perustuvaa lisättyä todellisuutta käytetään esimerkiksi elokuvien erikoistehosteiden toteuttamisessa.
Our Expertise
Id elit mauris neque, purus dui turpis gravida id viverra nunc sit risus quam ornare et massa viverra porta risus justo lectus morbi pulvinar non bibendum nisl quisque donec nunc facilisis fermentum.
01. Blood Bank & Chemistry
02. Coagulation & Cytology
Magna non in suspendisse arcu, lacus ut euismod arcu velit amet lacinia.
03. Hematology & Histology
Latest Case Studies
Imperdiet aliquet est vel nulla turpis eu consequat ullamcorper a egestas suspendisse faucibus eu velit, phasellus pulvinar lorem et libero et tortor, sapien nulla.
Address
123 5th Avenue, New York, US
Call Us
+1 123 456 7890
Email Us
info@example.com
Subsribe To Our Newsletter
Stay in touch with us to get latest news and special offers.