Kuntouttava toiminta

KEXRI-saukko

”Voisiko esimerkiksi kesäpaikkana olevalla asukkaan vanhalla kotitalolla kuvata 360-kuvaa ja asukas päästä näin vielä vierailemaan tutuissa paikoissa?”

Tavoite

Miten kuntouttavaa toimintaa ja yhteisöllisyyttä voitaisiin toteuttaa uudella tavalla mielenterveyskuntoutujien ja kehitysvammaisten asumispalveluissa?

Taustalla oleva tarve

Pandemiatilanne rajoitti asukkaiden yhteisöllistä toimintaa ja yksiköiden keskinäistä yhteistyötä: esimerkiksi yhteiset tapahtumat, vierailut ja vaikkapa peli-illat piti tauottaa turvallisuussyistä. Uusista teknologioista lähdettiin etsimään ratkaisuja ja välineitä virikkeellisen arjen mahdollistamiseen.

Mitä tehtiin?

Perehdyttiin VR-toteutuksiin ja kehitettiin työntekijöiden osaamista virtuaalielämysten soveltamiseen ja 360-sisällön tuottamiseen.

Mitä syntyi?

Yhteisen kehittämisen tuloksena syntyi sekä konkreettisia sovelluksia että paljon kokemusta siitä, miten esimerkiksi virtuaalielämyksiä voidaan hyödyntää iäkkäiden vuodepotilaiden kuntoutuksessa tai pelillisyyttä  nuorempien kuntoutujien tunteiden käsittelyssä. Asukkaat pääsivät virtuaalilasien avulla kokemaan muun muassa työntekijän kuvaamaa 360-kuvamateriaalia Lapista.

Miten toimittiin?

Kehittämistä tehtiin henkilökuntaa osallistaen, perehtyen virtuaaliympäristöihin käytännönläheisesti ja kokeillen esimerkiksi 360-kuvaamista. Periaatteena oli, että kun työntekijät ovat itse sisällöntuottajia, syntyy toimintaa ja malleja, jotka vastaavat arjen haasteisiin tarkoituksenmukaisesti ja synnyttävät merkityksellisiä kokemuksia.

Arvio toteutuksesta ja seuraavia askelia

Yksi tärkeimmistä oivalluksista oli se, ettei virtuaaliympäristöjen hyödyntäminen tai sisällöntuotanto ollutkaan vaikeaa, vaan kuka tahansa osaa kuvata 360-sisältöjä jo pienen perehtymisen jälkeen. Johdon on puolestaan tärkeää toimia tukena ja mahdollistajana tarjoten sekä aikaa että välineet tutkimiseen ja kokeiluun.

Jatkokehitysideoina nousivat esiin erityisesti perehdyttäminen ja turvallisuuskävelyt, ja työntekijät ovatkin tehneet materiaalia näitä varten ja pystyvät opettamaan tekemistä myös toisille. On myös pohdittu sitä, voitaisiinko omaisia opastaa kuvaamaan 360-kuvaa esimerkiksi iäkkään asukkaan vanhalla kotitalolla, jolloin tämä pääsisi vierailemaan tutuissa paikoissa virtuaalisesti.

Käytetyt ympäristöt ja työkalut:

  • Oculus Quest -virtuaalilasit (yhteensä kahdeksat lasit; yhdet kussakin yksikössä)
  • Kaksi 360-kameraa alueen yhteiskäyttöön (sisällöntuotantoon)
  • Pelikonsoleita
  • ThingLink (turvallisuuskävelyyn)
  • Discord (yhteisöllisyyden rakentamiseen yksiköiden välillä)

Our Expertise

Id elit mauris neque, purus dui turpis gravida id viverra nunc sit risus quam ornare et massa viverra porta risus justo lectus morbi pulvinar non bibendum nisl quisque donec nunc facilisis fermentum.

01. Blood Bank & Chemistry

Nulla viverra egestas sapien mollis a molest ullamcorper aenean.

02. Coagulation & Cytology

Magna non in suspendisse arcu, lacus ut euismod arcu velit amet lacinia.

03. Hematology & Histology

Est velit cursus eu in amet tortor, in egestas tortor euismod diam.

Latest Case Studies

Imperdiet aliquet est vel nulla turpis eu consequat ullamcorper a egestas suspendisse faucibus eu velit, phasellus pulvinar lorem et libero et tortor, sapien nulla.

Address

123 5th Avenue, New York, US

Call Us

+1 123 456 7890

Email Us

info@example.com

Subsribe To Our Newsletter

Stay in touch with us to get latest news and special offers.

Scroll to Top