”Ei se ole niin vaikeaa”

Ykkös- ja Onnikoti Kartanossa lähdettiin miettimään, miten kuntouttavaa toimintaa ja yhteisöllisyyttä voitaisiin toteuttaa uudella tavalla. Pandemiatilanne rajoitti asukkaiden yhteisöllistä toimintaa ja yksiköiden keskinäistä yhteistyötä. Esimerkiksi yhteiset tapahtumat, vierailut ja vaikkapa peli-illat piti tauottaa turvallisuussyistä.

Ratkaisuja lähdettiin etsimään uusista teknologioista. Mukaan kehitystyöhön löytyi oman talon väkeä ja tuki ja koulutus järjestyi Poken Digilabista. 

Virtuaalimatkalle minne vain

Yhteisen kehittämisen tuloksena syntyi sekä konkreettisia sovelluksia että paljon kokemusta siitä, miten virtuaalielämyksiä voidaan hyödyntää mm. iäkkäiden vuodepotilaiden kuntoutuksessa. ”Eräs työntekijämme kuvasi 360-kameralla lomallaan, ja näin asukkaat pääsivät virtuaalilasien avulla kokemaan Lappia”, kertoo Anne Nurro.

”Läheisten kanssa on myös mietitty sitä, voisiko esimerkiksi kesäpaikkana olevalla asukkaan vanhalla kotitalolla kuvata 360-kuvaa ja näin asukas päästä vielä vierailemaan tutuissa paikoissa. Me kyllä opastamme omaiset kameran käyttöön.”

Merkityksellistä 360-kuvaan pohjautuvassa sisällöntuotannossa onkin se, ettei rimaa laiteta liian korkealle: kuka tahansa osaa kuvata pienen valmennuksen jälkeen ja kuva tai video voi synnyttää merkityksellisen kokemuksen.

Osa kuntoutujista on nuoria, joita Ykköskoti auttaa elämässä eteenpäin. Kehittämistyön myötä digitaalisuuden merkitys nuorten elämässä on auennut myös henkilökunnalle aiempaa paremmin. Nurro kertoo, että on oivaltanut syvemmin sen, miten nuoret käyttävät esimerkiksi pelejä tunteidensa käsittelyyn. Pelit voivat olla myös avain syvempään keskusteluun ja siten toimia kuntoutuksen apuvälineenä. Kuntoutujille onkin nyt hankittu mm. pelikonsoleita ja pelaamista ja peleistä keskustelemista aiotaan hyödyntää osana kuntouttavaa toimintaa. 

Ihmettelijästä toteuttajaksi

Mukana VR-toteutusten tutkimisessa ja kehittämisessä oli 11 henkilöä eri yksiköistä.

Ehkä tärkein oivallus oli Nurron mukaan se, ettei virtuaaliympäristöjen hyödyntäminen tai sisällöntuotanto ollutkaan vaikeaa, vaan sujuu jo pienen perehtymisen jälkeen.

Johdon tehtävänä oli toimia tukena ja mahdollistajana: tarjota sekä aikaa että välineet tutkimiseen ja kokeiluun.  

Työkalut ja ympäristöt

Kun työntekijät ovat itse sisällöntuottajia, syntyy toimintaa ja malleja, jotka vastaavat arjen haasteisiin tarkoituksenmukaisesti. Tällainen esimerkki on Thinglink-ympäristöön toteutettu perehdytysmateriaali, jonka avulla mm. turvallisuuskävelyn voi suorittaa virtuaalisesti. Kolmivuorotyössä voi käydä niin, ettei turvallisuuskävely satu koskaan omalle työvuorolle. 

Ykkös- ja Onnikodeissa aiotaan jatkaa kehittämistä edelleen. Tavoitteena on myös levittää osaamista ja hyviä käytänteitä muihin yksiköihin. Työntekijät ovat tehneet tukimateriaaleja ja pystyvät opastamaan toisiaan.  

Scroll to Top